چرا گوشی پزشکی الکترونیک لیتمن نتوانست حضور موفقی در بازار ایران داشته باشد؟ - نبض هوشمند سلامت

چرا گوشی پزشکی الکترونیک لیتمن نتوانست حضور موفقی در بازار ایران داشته باشد؟

برچسب‌ها:گوشی پزشکی
تاریخ بارگذاری:۱۳۹۸/۴/۲۵
تاریخ آخرین ویرایش:۱۴۰۱/۶/۴
عمومی

معرفی گوشی پزشکی لیتمن ۳۲۰۰

گوشی های پزشکی لیتمن، از به نام ترین گوشی های پزشکی هم در سطح بازار داخل و هم در سطح بازار بین المللی هستند. شرکت تولید کننده این گوشی ها که بیش از ۶۰ سال از فعالیت رسمی آن می گذرد، از همان ابتدا به پیشتازی در عرصه نوآوری ساخت گوشی های پزشکی شهره بوده است. کمی پیش از سالهای ۱۹۹۰ پروژه تحقیقاتی ساخت گوشی پزشکی دیجیتال در این شرکت شروع شد و در نهایت پس از عرضه چند محصول نه چندان موفق، در سال ۲۰۰۹ از بهترین محصول الکترونیک خود با نام لیتمن ۳۲۰۰ رونمایی کرد. این محصول در سال های ابتدایی در سطح جهانی فروش رو به رشدی را تجربه کرد اما از سال ۲۰۱۵ به تدریج از فروش آن کاسته شد.

 

گوشی های لیتمن در بازار ایران

به ترتیب لیتمن های کلاس ۲ و ۳ و در سطح بالاتر لیتمن های کاردیو از پرکاربردترین و به نقل پزشکان بهترین گوشی هایی هستند که در بازار ایران مورد استفاده قرار می گیرند. طبق آمارهای به دست آمده بیش از ۶۰ درصد از پزشکان (دانشجویان و متخصصانی) که گوشی پزشکی دارند، از برند لیتمن استفاده می کنند اما چالش اصلی که در مورد این گوشی ها وجود دارد قیمت بالای آنها است. محصولات یاد شده با توجه به کیفیت و اصالت خود در بازار تهران و در تاریخ نگارش این مقاله (تیرماه ۱۳۹۸) قیمتی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان دارند.

اما بهترین مدل گوشی های لیتمن، که لیتمن ۳۲۰۰ است، شرایطی متفاوت را از نظر سطح فروش در بازار ایران تجربه کرد. این گوشی از زمان ورود به بازار ایران فروش بسیار کمی داشته و در حال حاضر نیز به کمترین سطح فروش خود رسیده است تا به حدی که تعداد فروش آن در سطح کشور نیز عددی کمتر از ۵۰ دستگاه در سال تخمین زده شده است. علت این امر کیفیت کارکرد این محصول نبوده چرا که درصد بالایی از افرادی که از این محصول استفاده می کنند از جمله متخصصین قلب، کیفیت بالای صدا در این گوشی را تایید کرده اند. 

 

قیمت تمام شده محصولات لیتمن در ایران

از جمله مهمترین علل فروش کم این گوشی می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. قیمت جهانی این گوشی ۵۰۰ دلار است اما در حال حاضر در بازار داخل با قیمتی حدود ۱۴ میلیون تومان فروخته می شود که مشکلات خرید و واردات آن و نایاب بودن آنها از جمله دلایل این تفاوت قیمت است.

 

خدمات پس از فروش استتوسکوپ های لیتمن در ایران

علت دیگر استقبال کم از این گوشی خدمات ارائه شده برای  آن است. بسیاری از لوازم الکترونیکی نیاز به خدمات پس از فروش قابل قبول برای مشتری دارند که در صورت وجود هر گونه عیبی، در سریعترین زمان ممکن شرایط عیب یابی و تعمیر و امکان استفاده مجدد از محصول فراهم باشد. اما در مورد لیتمن ۳۲۰۰ با توجه به کمی میزان فروش در بازار و تکنولوژی به کار رفته در آن که نیاز به متخصص قابل اعتماد برای تعمیر دارد، و همچنین با توجه به شرایط اقتصادی و سخت بودن دسترسی به قطعات، با در نظر گرفتن اینکه تولید کننده آن ایالات متحده آمریکا بوده و بسیاری از قطعات اصلی از این کشور قابل تهیه است، خدمات پس از فروش آن شرایط بسیار سختی را تجربه کرد که این خود در فروش کم این گوشی پزشکی موثر بوده است. 

 

بازار جهانی لیتمن

از جمله علل کم شدن فروش جهانی این گوشی می توان به نحوه کارکرد آن (نحوه ذخیره سازی اطلاعات و کارکرد سخت با نرم افزار آن در کامپیوتر و نحوه انتقال اطلاعات) و به روز رسانی نکردن محصول توسط شرکت تولید کننده اشاره کرد. البته این کار از نظر کمپانی تولید کننده با توجه به هزینه هایی که بخش تحقیق و توسعه این محصول و راه اندازی خط تولید و اخذ مجوز و تست های آزمایشگاهی چه از نظر زمانی و چه از نظر مالی داشته است، و همچنین با درنظر گرفتن میزان سودآوری محصول کار معقولی به نظر بیاید اما در عمل باعث شده است تا میزان فروش آن کاهش چشمگیری داشته باشد.

آمارها نشان می دهند که شرکت های تازه تاسیس که در زمینه تولید گوشی های الکترونیک با کارکردهای جدید فعالیت می کنند توانسته اند در سال ۲۰۱۸ در بعضی از کشورها، فروش هایی به مراتب بالاتر از لیتمن های دیجیتال را تجربه کنند.

اشتراک‌گذاری مقاله

نظرات: 0 عددافزودن نظر

مطالب مشابه

مشاهده همه
همراهان نبض

به ما اعتماد کرده‌اند