اقدامات اولیه سکته قلبی - نبض هوشمند سلامت

اقدامات اولیه سکته قلبی

برچسب‌ها:بیماری قلبی
تاریخ بارگذاری:۱۳۹۹/۱۰/۲۷
تاریخ آخرین ویرایش:۱۴۰۱/۶/۲۸
عمومی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی اتفاق می‌افتد که در حال فعالیت سنگین مثل پارو کردن برف باشید! اگر شما دچار بیماری قلبی هستید فعالیت سنگین می‌تواند احتمال حمله قلبی شما را بالا ببرد اما حمله قلبی می‌تواند در هر زمان و مکانی اتفاق بیفتد، اتفاقاً عموم حمله‌های قلبی به هنگام کارهای روزمره مثل خرید کردن، نشستن و استراحت روی مبل یا حتی بیدار شدن از یک خواب خوب شبانه اتفاق می‌افتند.

 

حمله قلبی چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

حمله قلبی (سکته قلبی) زمانی اتفاق می‌افتد که به عضله‌ی قلب شما اکسیژن کافی نمی‌رسد. عدم اکسیژن رسانی به قلب موجب مرگ آن می‌شود. شایع ترین علامت حمله قلبی درد قفسه سینه است اما این فقط نیمی از ماجرا است فردی که دچار حمله قلبی یا سکته قلبی می‌شود ممکن است دچار بعضی یا حتی همه‌ علایم هشدار زیر شود:

 

علائم سکته قلبی - نبض آوا

علائم هشدار حمله قلبی

  • درد فشارنده و احساس ناراحتی در مرکز قفسه سینه: دردی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد و یا مکرراً قطع می‌شود و دوباره شروع می‌شود
  • درد منتشر: درد یا احساس ناراحتی قفسه سینه که به سمت یک یا هر دو بازو ، فک ، دندان  گردن و در بعضی موارد شکم منتشر می‌شود (کشیده می‌شود)، محل‌های درد قفسه سینه را می‌توانید در شکل زیر به طور خلاصه مشاهده کنید
  • تنگی نفس که برای آن علتی را نمی‌دانید (تنگی نفس کوتاه مدت پس از دویدن عادی است!)
  • سردرگمی، گیجی و از دست دادن هوشیاری
  • عرق سرد، تعریق و عرق کردن
  • حالت تهوع

عموماً حمله قلبی (سکته قلبی) باعث درد قفسه سینه به مدت بیش از ۱۵ دقیقه می‌شود اما می‌تواند بدون علامت نیز باشد. مهم است که به جز درد قفسه سینه علایم دیگر  حمله قلبی مثل سو هاضمه و درد فک و گردن که ممکن است در حمله قلبی اتفاق بیفقد را هم بشناسیم.

بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند چندین ساعت، روز یا هفته قبل علایم هشدار دهنده دارند که نشان از احتمال حمله قلبی است، خلاصه علایم هشدار حمله قلبی در زنان و مردان را می‌توانید در شکل زیر ببینید:

 

علائم هشداردهنده حمله قلبی در زنان و مردان - شرکت نبض

هنگام حمله قلبی چه کاری باید انجام داد؟ درمان اولیه سکته قلبی چیست؟

آرامش خودتان را حفظ کنید و دچار وحشت و اضطراب بیش از حد نشوید با انجام اقدامات اولیه‌ی درست و ابتدایی می توانید از احتمال آسیب جدی و مرگ تا حد زیادی بکاهید و پیشگیری کنید.

با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید

علایم حمله قلبی را نادیده نگیرید و به دنبال فراموش کردن آنها نباشید چراکه می‌توانند مشکلاتی جدی ایجاد کنند و انجام اقدامات درمانی درست موجب کاهش آسیب قلبی و حتی نجات دادن جان افراد می‌شود. اگر به اورژانس دسترسی ندارید از دوست یا همسایه خود بخواهید که شما را به نزدیک ترین بیمارستان برسانند.

حتی الامکان از رانندگی بپرهیزید و فقط در صورتی که امکان موارد بالا وجود ندارد خود رانندگی کنید، چرا که این کار خود شما و دیگران را در معرض خطر می‌گذارد.

 

تماس با اورژانس

یک قرص آسپرین را بجوید و قورت دهید

به جز در حالتی که به آسپرین حساسیت دارید و یا پزشک به شما گفته است که هرگز از آن استفاده نکنید.

نیتروگلیسرین استفاده کنید (در صورت تجویز شدن آن برای شما از قبل)

در صورتی که پزشک شما برایتان در گذشته نیتروگلیسرین تجویز کرده است و شما فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید از آن استفاده کنید.از نیتروگلیسرین دیگران استفاده نکنید چراکه ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

 

احیای قلبی

در صورتی که فرد هوشیاری خود را از دست داده است، احیای قلبی ریوی (CPR) را آغاز کنید 

اگر شما کنار فردی هستید که هوشیاری‌اش را از دست داده است با اورژانس تماس بگیرید و از آنها مشورت بگیرید، ممکن است از شما بخواهند که احیای قلبی ریوی (CPR) را آغاز کنید.

اگر احیای قلبی ریوی (CPR) را آموزش ندیده‌اید پزشکان توصیه به انجام ۱۰۰ الی ۱۲۰ ماساژ قلبی در دقیقه می‌کنند. اعزام کننده اورژانس (فرد پشت تلفن اورژانس ۱۱۵) شما را برای انجام پروسه CPR به طور صحیح قبل از رسیدن کمک اورژانس، راهنمایی می‌کند.

یادگیری احیای قلبی ریوی (CPR) به شما کمک می‌کند که در مواقع لازم بهترین عملکرد را داشته باشید پس خوب است که به مراکزی که احیا را یاد می‌دهند از جمله هلال احمر سر بزنید.

 

مراحل احیا قلبی - نبض آوا

دقت کنید که هر فردی که دچار حمله قلبی یا سکته قلبی می‌شود نیاز به احیا ندارد! کسی که تنفس نمی‌کند یا قلبش از کار افتاده است (ضربان قلبش نمی‌زند) نیاز به احیا دارد.

راهنمای احیای قلبی ریوی:

  1. ابتدا با اورژانس تماس بگیرید
  2. فرد را به پشت بخوابانید (کمر روی زمین) و مجاری هوایی فرد را باز کنید
  3. تنفس فرد را چک کنید (آیا فرد نفس میکشد؟) در صورتی که فرد نفس نمی‌کشد احیا را شروع کنید
  4. 30 ماساژ قلبی بدهید سپس 2 تنفس مصنوعی بدهید
  5. تا زمان رسیدن کمک اورژانس ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی را ادامه دهید 

نحوه ماساژ قلبی در حین احیا (CPR)

 

اگر دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) در دسترس است و فرد هوشیاری اش را از دست داده است، طبق راهنما از آن استفاده کنید:

دفیبریلاتور خارجی خودکار - شرکت نبض

 

به هنگام حمله قلبی چه کارهایی نکنیم؟

منتظر برطرف شدن علایم نمانید! و هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید

هر دقیقه تاخیر می‌تواند موجب آسیب بیشتری به شما،قلب و حتی مرگ شود.

خودتان رانندگی نکنید

اورژانس زودتر و سریع‌ تر به شما میرسد و به محض رسیدن اقدامات درمانی مناسب را آغاز می‌کند.همچنین اورژانس از مکان مناسب برای رسیدگی به مشکل شما، آگاهی بهتری دارد. رانندگی در شرایط حمله قلبی (سکته قلبی)، شما و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

قبل از زنگ زدن به اورژانس با دیگران تماس نگیرید

ابتدا با اورژانس تماس بگیرید نه با خانواده یا دوستان یا حتی پزشک!

 

جمع بندی

حمله قلبی به هنگام نرسیدن اکسیژن کافی به قلب شما اتفاق می‌افتد.این اتفاق الزاماً در هنگام فعالیت سنگین نیست و در زمان استراحت و فعالیت روزمره نیز ممکن است اتفاق بیفتد. شایع‌ترین علامت حمله قلبی درد قفسه سینه است که بیش از چند دقیقه به طول می‌انجامد. در صورتی که دچار این درد یا سایر علائم هشدار حمله قلبی شدید با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید و آرامش خودتان را حفظ کنید.با اقدامات صحیح ابتدایی می‌توان تا حد زیادی از احتمال آسیب‌های شدید قلبی و احتمال مرگ کاست.هرگز منتظر برطرف شدن علایم حمله قلبی (سکته قلبی) نمانید و آنها را نادیده نگیرید چراکه اقدامات به موقع و زودهنگام می‌توانند حیاتی باشند و از بسیاری مشکلات پیشگیری کنند.

 

منابع

مطالب این مقاله از نظر صحت علمی توسط عرفان زمانی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی و مرور شده است.

اشتراک‌گذاری مقاله

نظرات: 0 عددافزودن نظر

مطالب مشابه

مشاهده همه
همراهان نبض

به ما اعتماد کرده‌اند