اختلال دید دو چشمی چیست؟ - نبض هوشمند سلامت

اختلال دید دو چشمی چیست؟

برچسب‌ها:بینایی
تاریخ بارگذاری:۱۴۰۰/۶/۸
تاریخ آخرین ویرایش:۱۴۰۱/۸/۱۱
عمومی

اختلال دید دو چشمی چیست؟ 

آیا تابحال فکر کرده اید که چرا با وجود داشتن دو چشم، شما تنها قادر به دیدن یک تصویر می باشید. به این حالت دید دوچشمی می گویند. سیستم مغز ما به گونه ای پیچیده قادر است دو تصویر مجزا را به یک تصویر واضح تبدیل کند. برای این رخداد، چشم ها باید در یک راستای کامل قرار بگیرند. در افرادی که دید دوچشمی خوبی دارند، چشم ها به دنبال یکدیگر و به صورت کاملا هماهنگ کار می کنند به طوری که آن هارا قادر می سازد تا یک تصویر واضح و متمرکز به مغز ارسال کنند.

اما هنگامی که چشم ها به طور یکنواخت باهم کار نمی کنند و کاملاً هماهنگ نیستند، به این حالت اختلال دید دوچشمی می گویند. افراد مبتلا به اختلال دید دوچشمی برای دیدن یک تصویر واضح دائماً در تلاش هستند. این اتفاق منجر به ناراحتی هایی مانند دوبینی، سردرد، سرگیجه و حتی مشکلات خواندن می شود.

افرادی که اختلال دید دوچشمی دارند، چشم هایشان هم تراز(همگام) نیست بنابراین چشم آنها دو تصویر که در موقعیت های کمی متفاوت از یکدیگر قرار دارند به مغز منتقل می کند. مغز این وضعیت را قبول نمی کند و با وادار کردن عضلات هم تراز چشم و تنظیم مجدد چشم ها سعی در برطرف کردن مشکل دارد. ترازبندی مجدد موقتی است و ناهماهنگی از نو تکرار می شود که به دنبال آن مجدداً تنظیم صورت می گیرد.

بنابراین یک چرخه پیوسته از ناهماهنگی و تنظیم دوباره تصویر ایجاد می شود، که باعث می شود مغز باورکند همه چیز در حال حرکت است و باتوجه به این موضوع می توانید تصور کنید فشار زیادی بر عضلات چشم وارد می شود. این حالت، باعث خسته و دردناک شدن چشم ها می گردد که می تواند باعث علائم ناخوشایند مانند سردرد و درد صورت شود.

 

علل اختلال دید دو چشمی

اختلال دید دوچشمی که معمولاً با مشکلات سینوسی و میگرن اشتباه گرفته می شود، می تواند در اثر سکته، آسیب مغزی یا اختلالات عصبی مشابه ایجاد گردد. این اختلال امکان ظهور در هر زمانی دارد، علائم آن معمولا در حدود ۴۰ سالگی بروز پیدا می کند.

عدم تقارن صورت، جایی که یک چشم از نظر فیزیکی بالاتر از چشم دیگر است نیز می تواند عاملی برای ایجاد این اختلال گردد. عدم توازن در صورت یا ناهنجاری عصب یا ماهیچه چشم چیزی است که بسیاری از افراد با آن متولد می شوند. با افزایش سن و کارکردن زیاد چشم ها، عضلات چشم این افراد رفته رفته ضعیف تر می شود و اختلال دید دوچشمی در آنها پیشرفت می کند.

بسیاری از افراد مبتلا به BVD با کج کردن سرشان سعی در بهبود بینایی (و کاهش علائم خود) دارند. VICE اخیراً مقاله ای تحت عنوان "بیگانه ای با چشمان نامتوازن مرا شناخت" منتشر کرده است که نویسنده تجربه زندگی با BVD را بازگو می کند و در آن از کج کردن سر جهت بهبود بینایی صحبت شده است.

وقتی سر به طرف شانه کج می شود، تصاویر در یک چشم به سمت پایین و در چشم دیگر به سمت بالا حرکت می کند. درحالی که کج کردن سر به رفع ناهماهنگی کمک می کند، می تواند مسبب درد مزمن گردن شود.

 

کج کردن سر جهت بهبود بینایی در اختلال دید دوچشمی

 

علائم اختلال دید دو چشمی

زمانی که دچار اختلال دید دوچشمی هستید، مجموع علائم احتمالی بسیار زیاد بنظر می رسد. برخی افراد علائم انگشت شماری را تجربه می کنند و در بسیاری از افراد علائم به قدری زیاد است که زندگی آنهارا کاملاً مختل کرده و منجر به ناتوانی آنها گردیده است.

معمولاً افراد مبتلا بخاطر علائم و شرایط دیگر به پزشک مراجعه می کنند ولی در ادامه متوجه اختلال دید دوچشمی به عنوان مقصر اصلی در آنها می شویم. این شرایط عبارتند از:

  • اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز
  • اختلال انزواطلبی
  • اضطراب/ اختلال هراس
  • علائم بی وقفه پس از ضربه مغزی
  • نامتوازنی دهانه رحم
  • بیماری منییر
  • سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم
  • سرگیجه روانشناختی/ سرگیجه موضعی مزمن
  • سرگیجه ادراکی وضعیتی 
  • میگرن دهلیزی/ سرگیجه همراه با میگرن
  • میگرن
  • مالتیپل اسکلروزیس
  • اختلالات خواندن و یادگیری
  • مشکلات سینوسی
  • سکته
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

 

درمان اختلال دید دوچشمی (BVD)

درصورتی که هرکدام از علائم و شرایط ذکر شده را دارا هستید به متخصص  عصب دیداری مراجعه کنید. متخصصان بینایی میشیگان، ارزیابی دقیق و کامل شما را فراتر از یک معاینه معمولی انجام می دهند و معاینات خاصی برای تشخیص اختلال دید دوچشمی در آنجا طراحی شده است.

پس از معاینه هرگونه مشکل در هماهنگی، دوربینی یا نزدیک بینی با استفاده از عینک های تخصصی تنظیم مجدد، درمان و اصلاح می شود.

اشتراک‌گذاری مقاله

نظرات: 0 عددافزودن نظر

مطالب مشابه

مشاهده همه
همراهان نبض

به ما اعتماد کرده‌اند